Att känna efter vad du vill


Ni vet när man kommer in i en sån där kris och typ kritiserar sig själv jättelätt? De är fett jobbigt. Ofta kan jag tycka att jag har ganska bra självförtroende men dagar när självkänslan når botten och man tittar sig i spegeln och känner sig jätteful - då önskar man att det fanns en spak man kunde dra i och vips svävade man på rosa moln och spelet hade vänt. Men riktigt så lätt är det ju inte. Jag försöker i stället acceptera läget och förstå att trots de där pissdagarna har man ju sina stjärndagar också bara att njuta av dom och låta livet rulla vidare. 
Jaha annars händer det inte så mkt. Något som stör mig grovt är att mina mattelektioner har ställts in hela vecka. Ledighet är nice, men det finns en gräns och det ä ju bara drygt att hamna efter så här i början!! Förhoppningsvis drar det igång nästa vecka. Nu dejta sängen, vill bli av med förklydningen som envisat sig att jävlas lite.

qui a fait le tour du monde

...tu as de la chance!
 
 

Having a hard time to remember




Så var denna helg förbi. Jag hoppas innerligt att man snart vänjer sig vid tidigare morrnar för annars kommer det bli tufft att orka med plugg. Men än så länge är jag utan detta, skönt ändå. Samtidigt längtar jag nästan efter något att bli sysselsatt med. Aa vi får se helt enkelt hur det blir med den saken. Hade igår en liten reunion då vi firade att Frida blivit sjuttonår. Det var en mycket trevlig kväll. Nu kör vi vecka 35, ska ta en liten prommis nu sen är jag väl så redo som jag kan bli.

jag lovar

- onsdag 20 augusti -

Över plattorna på sergelstorg

"Jag väntar fast jag redan vet
Sänker mitt huvud ner
Om du skulle se tillbaks nån gång
Har allt gått tillbaks till noll
Nu faller regnet över oss
Men filmen börjar om och om"

heartbeats

 
(Åh vad jag tycker om er!!) Hade en riktigt lyckad kväll igår med vännerna. Vi hade bestämt oss för att ha en kräftskiva och blev ett ganska så perfekt avslut på detta lov. Trots allt jobbande denna sommar har jag haft en riktigt bra sådan. Jag känner mig nöjd. Skolan som börjar imorgon är ju något man egentligen bara går och väntar på nu dom här sista dagarna. Jag kan nog säga att jag (nästan) ser framimot det. Har verkligen ingen som helst aning vad jag kan förvänta mig dock. Spännande.
 
 

till göteborg

Lite bilder i från tågresan ner till göteborg. En resa jag inte glömmer i första taget då jag på morgonen vaknade ensam i min lilla kupé och trots att det hade varit kul att hänga med vännerna i vagnen bredvid, njöt jag faktiskt av ensamheten. Satt och åt min frukost i lugnan ro och kollade på det främmande landskapet som flög förbi utanför mitt fönster.
 

ett fel pronomen känns som ett knivhugg

Alla borde läsa den här texten.

 


 

”När jag ska beskriva mig själv så finns det tre ord som först dyker upp. Ung stolt trans. Jag är ung. Jo, jag är bara 16. Jag har hela livet framför mig och långt mycket mer kvar att uppleva. Jag är stolt, nog fan är jag stolt. Jag är trans. Jo, jag är trans och det har jag kunnat sätta ord på sedan jag var 14. Men jag är ung, så det är bara en fas. Jag autistisk så att vara trans är bara något jag inbillar mig så jag ber om hjälp. Jag ber om befrielsen och jag måste övertyga dom om att jag existerar för en könskorrigering är en befrielse, hoppet om att kunna leva och den enda motivationen som finns kvar. Men det betyder inte att omvärlden ser det som så. Internationellt sett så är chansen för en genomsnittlig person  att bli mördat 1 till 18000. Om en är trans är siffran 1 till 12, om en är svart transkvinna är den 1 till 8. Och det finns väldigt många föräldrar som uttrycker det som så att de nu ska begrava sitt barn när den börjar sin befrielse, som att den har dött. Släktingar som bryter kontakten och säger att en är död för dom och folk i skolan som säger att en borde dö förr att en är den en är. Man jag lever, jag lever, jag lever, även de dagarna jag vaknar och känner mig död. När det tar en timme för mig att kliva upp ur sängen, för hur vet jag att benen fortfarande bär? Varför känner en att en är död när en fortfarande lever? För jag lever, jag lever, jag lever, jag lever igenom alla de dagar då jag önskar att jag inte gjorde det.

 

Ett fel pronomen känns som ett knivhugg men än finns det folk som avsiktligt använder fel pronomen, använder fel namn för de vill trycka in dolken lite till. De vill att fler ärr ska sköljas på dess kropp. De vill inte förstå och de vill inte erkänna att de gör fel. Dysforin är det som styr ens liv. Det finns i ens ådror och sipprar genom hela kroppen. Obehaget, äcklandet och hatet inför ens egen kropp. Det är din kropp men det är inte DIN kropp, och en lever varje dag i den… Varför gång en tittar ner blir en påmind om vilka kroppsdelar en har. Det är en oerhörd smärta och få de saker som en inte göra något åt. Det är orsaken till ätstörningerna, självskadebeteendet och självmordstankarna en aldrig berättade om. Det är frustrationen. Det är en smärta som river, sliter och sargar och jag vill klösa den ut. Jag vill skrika tills mina inälvor brister och jag vill slita av mig huden. När puberteten kom grät jag för blodet som strömmade ut var ett bevis på att jag har en livmoder och de former som min kropp fick är motbjudande och fel. Fel, fel, fel, fel, fel. Jag är ung, stolt och trans så jag slår tillbaka för mina damer och herrar och icke binära skönheter. Jag kan, jag kan slå tillbaka för att kräva att pronomen ska respekteras, för att ta tillbaka natten för transkvinnorna och för transfeministerna och för alla de som slutade som en del av hatbrottsstatistiken.” Nikolai, 16, i SR Metropol igår.


Källa: www.zaralarsson.se


New York

Hej, Idag är det ca en vecka kvar tills skolan drar igång igen. Blandade känslor som vanligt. Rutiner är ju alltid skönt och det blir roligt att träffa alla man inte hunnit umgås med på sommaren. Men sedan är det såklart detta förjävliga som kallas plugg. Jag tycker ändå att de kan vara kul ibland, beroende på ämne, beroende på lärare, motivation till livet och sånt där. Men ofta får man ju alla inlämninsuppgifter och prov samma vecka och då är det ju oftast inte så kul. Jag tänker att jag får försöka att ha en sån positiv inställning som det bara går att ha, samt försöka leva lite på den ultimata pluggmotivationen man alltid har i början av ett nytt läsår.

Inget bättre för mig




Klockan är nu mycket sent på kvällen och jag har fortfarande inte släckt lampan för att invänta sömnen. Jag tänkte bara ta och förklara mitt läge. Sedan ett bra tag tillbaka har jag lidit av magont och mina detektivkompisar och jag samt min familj har anat en laktosintolerans. Härom kvällen satte sig mina kompisar ner för att skriva ett brev (på skoj delvis då, eftersom min föräldrar vetat om mitt "problem") till mina föräldrar där de talade om att de var oroliga vänner tillhörande Emma Fernerud angående min laktosintolerans. Det är ju iförsig ej klarlagt då jag inte kollat upp det hos en doktor än, men då min pappa är laktos och min symptom är ganska tydliga känns det nästan självklart. Men men, troligen ska mamma boka in en tid bara för att kolla upp det samt se hur allvarligt osv. Anledningen till varför jag tar upp detta och skriver ett utförligt inlägg är att jag råkar vara mjölklover nummer ett. Seriöst det känns som att vanlig hederlig grön standard mjölk från normejeriet var något jag skulle dricka från vaggan till graven. Men jag antar att det helt enkelt inte var menat så :-/.. Just i detta nu ligger jag btw i min nya sköna 120säng!!! (Hade 90 innan lol) som inköptes från Ikea idag/igår (klockan är över 12... Xp) och jag njuter. Även fast jag lätt hade haft en 160 för mig själv endast, cuz im Queen ok. Nemen jag känner verkligen hur jag mår bra av mycket space när jag sover! (Testade en 105 i 30dagar & när vi ändå skulle ner till Ikea nu så swooosh bytte vi, love me parents) Nog prat om sängar! Saken var den att jag idag skulle testa på att vara utan mjölk eller övriga laktosinnehavande produkter. Det gick sådär, kolla bara andra bilden i detta inlägg... Var ganska övertygad om att jag hade lyckats med the impossible task när jag stod och borstade tänderna nu ikväll, då jag plötsligt slogs av tanken: "juste fan drack ju en sån där café frappe idag med extra grädde :-)" godnatt ska försöka somna med lite sånt där härligt hederligt magont och imorgon gör vi ett nytt försök

Rethymnon part I

 

RSS 2.0