***flawless

We teach girls to shrink themselves
To make themselves smaller
We say to girls,
"You can have ambition
But not too much
You should aim to be successful
But not too successful
Otherwise you will threaten the man."
Because I am female
I am expected to aspire to marriage
I am expected to make my life choices
Always keeping in mind that
Marriage is the most important
Now marriage can be a source of
Joy and love and mutual support
But why do we teach girls to aspire to marriage
And we don't teach boys the same?
We raise girls to see each other as competitors
Not for jobs or for accomplishments
Which I think can be a good thing
But for the attention of men
We teach girls that they cannot be sexual beings
In the way that boys are
Feminist: the person who believes in the social
Political, and economic equality of the sexes

the youth is a precious thing

Det finns inga drömmar som är för små, det enda som krävs är lite fantasi och lite jävlaranamma.
 

Losertown


Hej. Är det någon där ute som kan känna igen sig i "losertown"? Ni vet där man hamnar då man känner att man inte duger. Att man inte är bra nog, för att hela livet känns som en tickande bomb. På kort tid känns det som att man måste hinna utföra x-antal saker och uppnå vissa saker för att liksom hänga med i levlandet. Varje år påminns vi om detta på vår såkallade "födelsedag" vilket jag för i övrigt egentligen tycker är en ganska knäpp grej. Såklart jättesmart att hålla koll på när alla födds och hur gammal vi är av många själ. Men samtidigt hur viktigt är åldern egentligen? Såklart gör stora åldersskillnader väldigt mycket. Men de små, knappt marginala åldersskillnader är ju egentligen, väldigt töntiga. Är det verkligen så stor skillnad på någon som skulle råka fylla år den 1:a januari och 31:a december - samma år alltså? Ja det kan man ju fråga sig. Såklart kanske det barnet som är fött tidigt på året lärde sig att gå före det andra barnet eller tappade sin första tand före det andra barnet. Men ju längre fram vi kommer i livet kommer dessa små marginaler inte längre spela någon roll. Vi kommer alla att möta olika svårigheter här i livet och den ena kommer troligen inte vara den andra lik. Vart jag ville komma med det här var egentligen att det känns som vi allt för ofta försöker rätta oss efter varandra och jämt och ständigt försöka hålla oss snäppet före. Man ska ständigt försöka vara den absoluta bästa versionen av sig själv. Detta kan vara väldigt påfrestande, framför allt i det samhället vi lever i idag. Ständigt så påminns vi om på främst sociala medier att vi måste hålla oss uppdaterade av de nyaste telefonerna, datorerna, kläderna, sminket, filmerna, böckerna, kamerorna, kändisarna, realitystjärnorna, tv-serier, chipssmakerna, mobilaplikationerna och listan fortsätter.. Det viktiga är ju egentligen inte alla dom där prylarna etc. eller hur? Det viktiga är utbytet vi får av att använda grejerna eller utbytet vi får av att plöja två säsonger av en serie. För jag tror att det ger oss något, helt seriöst. Jag tror att de finns två sidor av detta fenomen, både den bra inspirerande och koppla bort världen känslan - samtidigt som det kan få en att känna sig meningslös och väldigt antisocial på många plan. Men sen så tycker jag verkligen att film är så bra! I filmens värld får man iaktta utan att inkräkta eller känna sig jobbig/dryg/påträngande/oönskad man får delta vid sidan om. Samtidigt som man ofta får mig sig något man sedan kan dra nytta av i verkliga livet. Film är bra iallafall. 

Internationella kvinnodagen

Idag är det den internationella kvinnodagen. Vilket är dag dedikerad till oss fantastiska kvinnor. Det är inte en dag för att klanka ner på män, det är en dag för att påpeka de patriarkala strukturerna i samhället och sträva efter ett mer jämlikt samhälle. Där lika lön ska vara en självklarhet, där ditt kön inte avgör din framtid, där ingen ska känna sig tvungen att leva upp till den "ideala kvinnorollen" som samhället och media så ständigt vill banka in i våra hjärnor. Och ett samhälle där ingen, absolut ingen ska behöva känna sig osäker när man befinner sig ensam på gatorna. Oavsett om det är natt eller dag. Oavsett om man bär en kort kjol eller täckbyxor. Oavsett om du är ung eller gammal. Det sker allt för ofta att vi känner oss osäkra när vi går hem om kvällarna och det ska inte behöva vara så. För att förhindra detta måste man börja prata om det, men även göra skillnad.
 

DM-månad

Just nu är vi inne i något vi cheerleaders kallar för DM-månad. Detta innebär att det hålls tävlingar i fyra olika distrikt i landet där man tävlar om en plats till RM/SM:et i Nyköping den 23-24 maj. Är fruktansvärt taggad och idag är det exakt 14 dagar kvar. Så det som gäller nu är pepp, pepp, träning, bra mat, bra sömn osv. Sedan gäller det att ha faith och ba köra järnet. Idag hade vi faktiskt en väldigt grym träning och nu är det full-outs som gäller kommande träningar. En "full-out" skulle nog många beskriva som en nära döden upplevelse. Då det innebär att man lägger in allt som man ska ha med i sitt tävlingsprogram - alltså bygg, gymnastik, hopp och dans. Och jag måste intyga att det är jäääkligt tungt. Men i slutet när musiken slutar och man satt det sista är det en sån underbar känsla att man bara vill göra det igen, igen och igen. Fast bättre. Svårt att förklara med ord, för det är verkligen något extra. Vet att det säkert är långt i från alla som läser min blogg som är intresserad av cheerleading, men tänkte ändå att det var kul att dela med sig av detta i ett inlägg!

reblog, augusti 2012

det känns såhär exakt varje gång när mina tankar snurrar runt långt bortom denna atmosfär. när jag ångrar den jag är och tänker exakt hur jag ska vara för att det ska bli bra igen

"This world can be mad at times,

But eventually you’ll realize that it is you who made your world. It is you who decide how you want your world to be like and most importantly... It is you who chooses whom you want to be. And hey do you want to know what the best part is? It does not really matter when you realize this, because when you do. You can fix it. No matter what. You will go out and do the right thing in your own mad, crazy and perfect world. In the end it will just be perfect. And truly, that is what really matters. So don’t be afraid of tomorrow, because i'm sure that tomorrow actually is afraid of you."


Somewhere between start and finish








Lite snapshots från senaste dagarna. Lovet har flytit på bara bra, nästan för bra. Imorgon är det fredag och då väntar en "vanlig" helg sen på måndag är det tillbaka i skolan. Jag känner en ganska så neutral inställning till det, men klart man inte taggar plugg igen. Men men, det är faktiskt bara 11 veckor kvar till sommarlov. Och nedräkningen till andra saker går allt snabbare. Snart två veckor kvar tills vi står på tävlingsmattan i Skellefteå. Så sjukt ändå, denna säsong har gått så jäkla snabbt. Är verkligen så himla tacksam för att jag har dom. Mitt lag alltså och mina tränare. Utan cheerleadingen vet jag inte vart jag hade varit idag. Tackar för det ❤️

Sam Smith/James Bay

 
Alltså guuud, kan verkligen inte sluta lyssna på denna tjej. Älskar båda dessa låtarna och hennes covers av dom. Finns så sjukt många talangfulla männsikor ändå. Slutar aldrig förvånas. Länk till hennes kanal här.

Obs. Borde gå och lägga mig snart, men är fast i youtubevideo tittande  - klassiker

Chills



Helt otroligt vad duktig han är. Dör ju när jag lyssnar på hans tolkning av Halo, helt magiskt.

Mer bilder från Italien

Här kommer ännu fler bilder. Denna gång från staden vi anlände till 40 minuter senare. (Tråkigt nog har jag glömt bort namnet på denna stad, ska försöka kolla upp det..) Här fanns det en flera kilometer lång marknad med allt från skor och kläder till godis i 100 sorterssmaker. Det fanns helt enkelt allt möjligt. Så vi strossade runt där säkert hela dagen. Kollade lite på nikes skor, men storlekarna var lite knepiga sen var dom troligen inte äkta heller, men det var typ identiska kopior så det hade ju egenligen inte spelat så stor roll. Hursom helst, det blev en mycket lyckad dag och även fast vi inte såg så mycket av staden förutom det centrala, runt marknaden också - tyckte jag mycket om den! På bussresan hem hoppade det även på en massa italienskaskolbarn och dom var otroligt glada och ganska hödljuda för den delen. Men det var verkligen bara kul och fick världens nostalgi känslor och längtade verkligen tillbaka till Modena och mitt fina utbytesgäng. Helt sjukt att det gått fyra år sedan vi var där. Hoppas verkligen att jag har möjlighet att resa dit igen och träffa dom snart. 
 
 
 

Baia Domizia

Tänkte passa på att posta lite fler bilder ifrån Italienresan. Bilderna ovan är från då vi skulle göra en bussresa från byn Baia Domizia som vi bodde i, till en lite "större by" några kilometer bort. Vi åkte en kanske 40 minuters bussresa innan vi var framme och det var inte alls långtråkigt eller jobbigt. Tvärtom, jag njöt av få åka längs landsvägen och genom kringelikrok byar. Det var en väldigt häftig upplevelse. Jag kan även passa på att tillägga att när vi anlände till Italien åkte minibuss i ca 6h från Rom till Baia Domizia som ligger i Södra Italien. Även detta var en väldigt häftig upplevelse. Jag älskar verkligen att åka bil/tåg/buss och upptäcka platser man aldrig varit på eller kunnat drömma om för den delen. När vi var i Grekland i sommras åkte vi även en sån här lång biltur från en större stad till en mindre. Då åkte vi på typ sagan-om-ringen vägar som var så sjukt branta och krokiga att man nästan fick den där is-i-magen-känslan, och samtidigit som landskapet mest bestod av berg och odlingar kunde man hela tiden se det klarblå vattnet i bakgrunden. Det var lätt en utav de mäktigaste ögonblicken i mitt liv. När jag har tid ska jag försöka klippa ihop en film. Men jag har verkligen inte förmått mig att kolla på dom, för jag tror knappast filmerna gör verklighetsintrycket man fick rättvisa.  Låter kanske klyshigt det där sista, men man kan verkligen bli blown away av vissa platser. Det blir nästan overkligt, filmkänsla och man måste nästan nypa sig själv i armen.

Habits (Stay High)



Idag var jag på stan med Alva, Amanda och Sanny. Vi fikade på barista och gick runt och kollade i lite butiker. Hade det mycket trevligt och jag hittade en eyeliner på hm faktiskt (budget smink är bäst)! Min lillasyster hade även dressyr tävling imorse som jag var och kollade på. Hon var så duktig! Stolt storasyster. Ikväll har jag träning och efter det har jag inga planer, troligen hem och sova/se serier. Måste tillägga att sportlov är otroligt skönt, njuter verkligen av ledigheten.

RSS 2.0